Proponowany cykl lekcji poświęcony jest realizacji ścieżki czytelniczej i medialnej oraz regionalnej w klasie 6 szkoły podstawowej. Zajęcia utrwalają nawyk kulturalnego obcowania z książką, czasopismem, przygotowują uczniów do wizyty w bibliotece wojewódzkiej oraz rozbudzają zainteresowanie kulturą, tradycjami, historią własnego regionu.
Temat:’’Pamięć zaklęta w zbiorach’’-z wizytą w Wojewódzkiej
Bibliotece im.C. Norwida w Zielonej Górze.
Treści lekcji: · Katalogi, kartoteki, zautomatyzowany system wyszukiwania danych;
· Biblioteki i ich rodzaje;
· Rola muzeów w przekazywaniu wiedzy historycznej;
· Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturalnego;
· Dzieje pisma, książki, prasy i przekazów medialnych;
· Wydawnictwa informacyjne; literatura popularnonaukowa;
· Elementy historii regionu.
Cele lekcji:
· Uczeń zna zasady zachowania na wycieczce;
· Stosuje zasady zachowania na wycieczce;
· Układa pytania na zadany temat;
· Zna zasady korzystania z biblioteki;
· Poznaje zasady posługiwania się katalogiem alfabetycznym oraz bazą komputerową za pomocą terminali;
· Wypowiada się na temat biblioteki;
· Poznaje działy biblioteczne oraz ekspozycje stałe;
· Czyta ze zrozumieniem tekst popularnonaukowy;
· Analizuje i selekcjonuje informacje;
· Prezentuje opracowany w grupie materiał;
· Potrafi przedstawić zadania muzeum i biblioteki(gromadzenie,przechowywnie, konserwacja zabytków, organizacja wystaw);
· Przedstawiać własną opinię o wystawie klasowej lub ekspozycji muzeów, formułując kilkuzdaniową wypowiedź.
Umiejętności ponadprzedmiotowe: · Poprawne posługiwanie się językiem polskim;
· Skuteczne komunikowanie się;
· Redagowanie sprawozdania z wycieczki;
· Organizowanie wystawy klasowej.
Materiały:Informator Wojewódzkiej Biblioteki im. C. Norwida w Zielonej Górze,artykuły:”Zielonogórska książnica”,”Czasopisma lokalne”z pisma społeczno-kulturalnego,karta zwiedzania muzeum, karta opisu eksponatu, ekspozycja muzealna.
Metody i formy pracy: rozmowa nauczająca(pogadanka),praca w grupach, praca z tekstem,rozmowy dyskusje, wycieczka, wystawa klasowa(zdjęcia, film, informatory), gra symulacyjna pt. „Muzeum w naszej klasie”.
Struktura i opis lekcji: I Wprowadzenie
Wykorzystując metodę rozmowy nauczającej uczniowie dowiadują się od nauczyciela o Bibliotece Wojewódzkiej w Zielonej Górze(rys historyczny, zasoby) i zaplanowanej wycieczce szkolnej.
II Rozwinięcie
Podział klasy na grupy:
Grupa 1
Uczniowie otrzymują od nauczyciela informator biblioteki wojewódzkiej i przygotowują informację na temat zasobów i działów biblioteki.
Grupa 2
Uczniowie na podstawie artykułu pt. „Zielonogórska książnica”przygotowują informację na temat Muzeum Książki Środkowego Nadodrza.
Grupa 3
Podobnie jak grupa 2, otrzymuje ten sam artykuł, ale określa na jego podstawie rolę i znaczenie biblioteki.
Grupa 4
Na podstawie artykułu „Czasopisma lokalne” ustala, co to są „ regionalia”i podaje najważniejsze tytuły gromadzone w wojewódzkiej bibliotece.
Grupa 5
Ustala zasady właściwego zachowania się w bibliotece i muzeum.
Wszystkie grupy otrzymują instrukcję pracy w grupie i przystępują do pracy.
III Prezentacja pracy w grupach
Wyznaczony sprawozdawca przedstawia przygotowany materiał.
IV Wycieczka-zwiedzanie biblioteki i muzeum.
Uczniowie wcześniej przygotowani na lekcji zadają pytania przewodnikowi.Jeżeli jest taka możliwość uczniowie robią zdjęcia a nauczyciel filmuje wycieczkę kamerą wideo.
V Podsumowanie
Po powrocie uczniowie dzielą się wrażeniami. Przygotowują wystawę pt. „Muzeum w naszej klasie”. Wspólne oglądanie nagranego filmu z wycieczki.
VI Metoda kontroli
Sprawozdanie z wycieczki.
Karta zwiedzania muzeum lub karta opisu eksponatu.
Opracowanie: mgr Monika Urban
Zespół Szkół w Otyniu